زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

گاندو یا همان تمساح ایران

گاندو (Crocodylus palustris) یا تمساح پوزه‌کوتاه، بزرگ‌ترین خزنده ایران است که در ناحیه بلوچستان دیده می‌شود. این تمساح تنها تمساح ایران است.

زیستگاه اصلی این تمساح ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان ایرانشهر قرار دارد. بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی متمرکز هستند. طول این جانور تا چهار متر است. این خزنده بازماندهُ خزندگانی است که حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند.

این تمساح دارای پوزه‌ای پهن است که فک بالایی ۱۹ دندان و فک پایینی ۱۵ دندان دارد. در قسمت پشت سر و در ناحیه گردن دو جفت صفحه شاخی بزرگ دیده می‌شود. دارای پاهای کوتاه بوده و پنج انگشت منتهی به ناخن‌های بلند در پاهای جلوئی و چهار انگشت منتهی به ناخنهای کوتاه تر در پاهای عقبی دیده می‌شود. رنگ عمومی بدنش زیتونی تا قهوه‌ای بوده و شکمی بدون فلس و به رنگ سفید متمایل به زرد دارد. تمساح حیوانی بسیار خجالتی، محتاط و ترسوست و به سختی می‌توان آن را مشاهده نمود. تمساح حیوانی باهوش و زیرک است و به محض احساس خطر و با حضور مزاحم در آب فرو رفته و مخفی می‌شود ولی برای تنفس باید سریعاٌ به سطح آب برگردد. غذایش را عموماٌ ماهیان، پرندگان و پستانداران تشکیل می‌دهند و عموماً شبها شکار می‌کند.

این تمساح مانند کروکودیل‌های استرالیا و رودخانه نیل، گودالی شبیه کوزه به عمق 30سانتی‌متر در زمین حفر می‌کند و با توجه به شرایط مختلف از جمله تغذیه، بین 2 تا 35تخم در آنها می‌گذارد.

نوزادان این حیوان که تنها یک بار در طول سال جفت‌گیری می‌کند، پس از 65روز، هنگام خروج از تخم، دارای حدود 25سانتی‌متر طول هستند و رنگ آنها زیتونی روشن با لکه‌های سیاه روی بدن و دم‌هاست که با رشد آنها رنگ این لکه‌ها تغییر می‌کند.گاندو هنگام شکار، معمولا به طور ناگهانی و از جلو حمله می‌کند و به علت ساختمان آرواره‌هایش، قدرت جویدن بالایی دارد؛ به همین دلیل، معمولا شکارهای کوچک را می‌بلعد و شکارهای بزرگ‌تر را مدتی زیر آب یا آفتاب نگه می‌دارد تا گوشت آن له شود. سپس شکار را با تکان‌های سریع تکه‌تکه کرده و می‌بلعد.

مصرف غذایی گاندو به طور متوسط روزانه 5/1 تا 2کیلوگرم گوشت است؛ به همین علت در طول روز، تحرک کمتر و استراحت بیشتری از او دیده می‌شود.گاندو حیوانی بسیار محتاط با قدرت شنوایی و بویایی بسیار قوی برای فرار از وضعیت خطرناک و مخفی‌شدن است، به طوری که می‌تواند با شنیدن صدایی از فاصله 500متری و از پشت سر، خود را به‌سرعت در داخل آب مخفی کند.

موسیقی درمانی

در روز چند ساعت موسیقی گوش می دهید؟ یک، دو یا 24 ساعت!!!! موسیقی همه جا باب شده، توی یک مغازه، توی ماشین شخصی(با صدای بلند و آزار دهنده)، توی تاکسی و .... . شنیدن موسیقی لذت بخش است(البته نه هر نوعش) و فوائد زیادی دارد، چه برای بیماران(فکر نکنید تکنو و اکسیژن منظورمه!!) و چه برای افراد سالم(البته مزاحم دیگران هم نباید شد، شاید آنها نخواهند سود ببرند!!!).با همه این مقدمات دیدم بد نیست در مورد فوائد موسیقی در درمان بیماریها صحبت کنیم(بخش پزشکی نه هنری!!).
آیا می دانید طب مکمل چیست؟ طب مکمل بطور خلاصه و بدون توضیحات اضافی، یعنی درمان بدون استفاده از داروهای شیمیایی. مثلا" استفاده از طب سوزنی، داروهای گیاهی و موسیقی و .... .
امروزه موسیقی درمانی جای خود را در طب مکمل باز نموده است، چرا که استفاده از موسیقی موجب آرامش، بهبود محاسبه ذهنی و کاهش اثرات ذهنی ناشی از استرسهای وارده می شود.موسیقی انسانها را در برقراری ارتباط، اتحاد و تطابق توانا می کند. صدای موسیقی باعث ارتباط مؤثری بین پزشک و بیمار خصوصا" در درمان بیماریهای روانی می شود. برای مثال بیماری که نمی تواند یا نمی خواهد افکارش را ابراز کند، وقتی که به همراه پزشکش به موسیقی گوش می دهد، احساس می کند که رابطه خاصی با پزشک پیدا نموده و در نتیجه افکار و احساساتش را با صداقت بیان می کند.
از این گذشته، ثابت شده است که موسیقی حتی افکار یک بیمار کومایی را به جاهایی که دوست دارد، می برد.موسیقی در بیماران سایکوتیک(بیماران روانی) و حتی نروتیک(بیماران عصبی) آرامش خاصی ایجاد می کند.
موسیقی فقط برای بیماران مفید نیست بلکه فرد سالم نیز احساسات خود را از طریق نواختن ساز و یا نوشتن یک قطعه شعر بهتر بیان می کند. همچنین موسیقی در تجدید خاطرات گذشته و پناه بردن به تخیلات مثبت نقش دارد.
خواندن سرود و آوازهای دسته جمعی باعث نشاط و یادگیری بهتر می شود و کودکان باعث ایجاد حس کسب امنیت و تقویت نیروی ابتکار در آنان می شود.

پخش موسیقی آرام(نه تکنو و اکسیژن) در حمام سونا و استخر و حتی کلنیکهای درمانی و تشخیصی باعث ایجاد بهتر ارتباط کلامی و گفتاری می شود.
دانشمندان معتقدند که شاید ترشح اندورفینها در لذت بردن از موسیقی نقش داشته باشند.
به یک خبر در این زمینه توجه کنید:
بنابر تحقیقات جدید، موسیقی درمانی میتواند بعضی از علایم اسکیزوفرنی را تخفیف داده و بهبود دهد. این پژوهش که در مجله روانپزشکی British Journal of Psychiatry منتشر شده است، اولین موردی است که در آن موسیقی درمانی برای افرادی که دچار اسکیزوفرنی حاد هستند به کار گرفته شده است و توسط محققینی از کالج سلطنتی لندن و درمانگرانی از مرکز سلامت روانی North West London رهبری و اداره میشود.

در این تحقیق کوچک، 81 بیمار مقیم در چهار بیمارستان لندن به طور تصادفی انتخاب شده اند تا از موسیقی درمانی یا درمان عادی بهره مند شوند. این افراد بین 8 تا 12 جلسه به صورت یک بار در هفته و به مدت 45 دقیقه از موسیقی درمانی بهره مند شده اند. در طی جلسات، بیماران به سازهای مختلف دسترسی داشته و از طرف درمانگران به ابراز درونیات خود با موسیقی، تشویق میشوند.

در ابتدا درمانگر با دقت به موسیقی بیمار گوش فرا میدهد و از نزدیک با او همراهی میکند و در پی یافتن چگونگی وضعیت احساسی او که به شکل موسیقی ابراز میشود، است.

سپس درمانگر روشها و فرصتهایی برای بسط یا تغییر ماهیت این فعل و انفعال موسیقایی پیشنهاد میکند. محققین علایم اسکیزوفرنیک را محاسبه کرده و متوجه شدند که در میان بیمارانی که از موسیقی درمانی بهره مند شده بودند، پیشرفتهای بسیار بیشتری از بیمارانی که تنها به روش معمول معالجه میشدند صورت گرفته است. از جمله موارد و علایم عمومی که تحت تاثیر موسیقی درمانی شدت خود را از دست داده بودند میتوان به اضطراب، افسردگی و علایم منفی اسکیزوفرنی مانند انزوای احساسی، اشاره نمود.

با این حال محققین هشدار دادند، از آنجایی که این تحقیق در اندازه کوچک و محدود انجام گرفته است، این امکان وجود دارد که عوامل دیگری چون شدت بیماری، بر میزان کاربرد این روش تاثیر داشته باشند.

سرپرست تحقیقات، دکتر مایک کرافورد Mike Crawfordاز کالج سلطنتی لندن گفته است:" ما مدتهاست میدانیم که بعضی از درمانهای وابسته به روانشناسی میتواند به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک کندف اما تا کنون این روشها تنها در مواردی که بیمار کاملا از شرایطی پایدار برخوردار باشد، به کار رفته بود.

"این تحقیق نشان میدهد که موسیقی درمانی راهی برای کار کردن با افرادی که به شدت بدحال هستند، فراهم کرده است."

" در چنین مواقعی بیماران یافتن کلماتی که بتواند موقعیت درونی او را توصیف کند با مشکل مواجه میشوند، اما با اتکا به مهارت درمانگر این امکان برایشان فراهم میشود که از طریق تاثیرات موسیقی، شیوه بیان تازه، سودمند، خلاقانه و نشاط آوری را تجربه کنند"

اسکیزوفرنی یک بیماری مغزی مزمن، شدید و ناتوان کننده است و بنابر مطلب مندرج در وب سایت Schizophrenia.com، 1 درصد از جمعیت بریتانیا و آمریکا به این بیماری دچارند.
موسیقی درمانی چیست؟
موسیقی درمانی به معنی به کار گرفتن موسیقی برای به دست آوردن شفا و سلامت جسمی و روحی است.
طبق مطالعات مستدل و شواهد علمی یک موسیقی درمان تعلیم دیده و دارای مدرک علمی معتبر می‌تواند از روش موسیقی درمانی برای نیل به این اهداف استفاده کند.
جلسات موسیقی درمانی می‌تواند شامل گوش دادن به موسیقی، ساختن آن و یا هر دوی آنها باشد. تا کنون تحقیقات گسترده‌ای صورت گرفته که مشخص شود موسیقی چطور می‌تواند موجب شفای روحی یا جسمی افراد شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این امر از دو طریق امکان‌پذیر است:
۱. ریتم و تن‌های موسیقی می‌تواند شما را به هیجان آورده و یا به شما آرامش دهد. موسیقی درمانی می‌تواند به کاهش ضربان قلب و فشارخون شما کمک کرده و نیز موجب افزایش توانایی شما در تفکر، یادگیری، استدلال کردن و به خاطر آوردن شود.
۲.همچنین ساختن موسیقی و آهنگ روش سالمی برای ابراز و بیان خود است.
- موسیقی درمانی برای چه منظوری به کار گرفته می‌شود؟
شما می‌توانید از روش موسیقی درمانی برای کمک به سلامت روحی و جسمی خودتان استفاده کنید.
این روش به افراد کمک می‌کند که خودشان را ابراز کنند، خاطرات تازه‌ای پیدا کنند و بدن و ذهنشان را از طریق ریتم، نظم و قابلیت پیش‌بینی آرام کنند.
این روش همچنین می‌تواند عارضه فراموشی را از راه بهبود ارتباط گیری شما با دیگران، کمک به مغز در تولید ماده آرامش دهنده ملاتونین، بهبود نحوه صحبت کردن، بهبود حافظه بلندمدت و میان مدت درمان کرده و ترمیم کند.
به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهد که موسیقی درمانی به نوزادان تازه متولد شده کمک می‌کند که در برابر درد مقاومت کنند و همچنین گریه کودکان به کمک موسیقی کمتر می‌شود.
موسیقی درمانی همچنین درد ناشی از درمان بیماری سرطان را کاهش می‌دهد.
- آیا روش موسیقی درمانی یک روش ایمن و بی‌خطر است؟
بله موسیقی درمانی به عنوان روشی ایمن و بی‌خطر درنظر گرفته می‌شود. با این حال محققان توصیه می‌کنند که برای استفاده از هر نوع روش درمانی جایگزین و یا تصمیم برای استفاده از ترکیبی از این شیوه‌ها حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.