زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

آشنایی با راهکارهای مقابله با بوی بد دهان در ماه مبارک رمضان


      یکی از مشکلات بهداشتی که بسیاری از روزه داران را در ماه مبارک رمضان گرفتار می کند، بوی بد دهان است که گاه باعث ناراحتی فرد روزه دار و اطرافیانش می شود.

      بوی بد دهان در ماه رمضان در نتیجه علل مختلفی به وجود می آید که با شناسایی این علل و اتخاذ تدابیر بهداشتی ساده می توان تا حد زیادی از این بوی بد دهان پیشگیری کرد.

      استفاده مستمر از دهان شویه‌ها و نخ دندان و بررسی وضع سلامت دندان‌ها و لثه و بیماری‌هایی که باعث کاهش بزاق دهان و در نتیجه بوی بد آن می‌شوند، در پیشگیری از به وجود آمدن بوی بد دهان بسیار موثر است. 

     التهاب لثه، استفاده از غذاهای گوگرد دار مانند سیر و پیاز، باقی ماندن غذا بین پرکردگی دندان یا بافت، از بین رفتن و شکسته شدن دندان، جمع شدن یا باقیماندن غذا در قسمت عقب زبان و بی توجهی به پاکیزگی و شست و شوی درست آن و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل بوی بد دهان در همه طول سال و به ویژه در ماه مبارک رمضان است. 

      افرادی که دندان های مصنوعی را جایگزین دندان های طبیعی کرده‌اند، متاسفانه بر اثر سهل انگاری و شست و شوی نامناسب دندان ها و نگهداری نکردن آن ها در آب به هنگام شب از بوی بد دهان در طول روز شکایت دارند. 

      خشکی دهان در برخی افراد، بوی بد دهان را در پی دارد و با خشکی دهان و کم شدن ترشحات بزاق در اثر مصرف ناکافی آب و مایعات در سحر، بوی بد دهان در فرد احساس می‌شود. 

      دیابت ازجمله بیماری‌هایی دانست که میزان ترشح بزاق دهان را کم و سوزش و خشکی زبان و دهان را در فرد روزه دار ایجاد می‌کند. 

      پوسیدگی دندان ها نیز در به وجود آمدن بوی بد دهان موثر است و با پاک نگه داشتن دندان‌ها به وسیله دهان شویه‌ها و نخ دندان بعد از صرف افطار و سحر می‌توان این علت را از بین برد. 

      بیماری‌هایی نظیر سینوزیت، عفونت گوش میانی، دستگاه تنفسی و عفونت شش‌ها یا دستگاه گوارش از دیگر علل ایجاد بوی بد دهان در افراد است و به افراد روزه داری که مبتلا به این بیماری ها هستند و در طول روز بوی بد دهانشان را احساس می‌کنند توصیه می شود؛ برای رفع خشکی دهان و بوی بد آن در طول روز چندین بار دهانشان را با آب و مسواک بشویند تا این مشکل برطرف شود و در غیر این صورت به دندانپزشک مراجعه کرده و برای افزایش میزان بزاق و از بین بردن خشکی دهان و در نهایت بوی بد دهانشان دارو دریافت کنند. 

      توجه به این نکته ضروری است که در اکثر اوقات با رعایت یکسری نکات ساده مانند استفاده مناسب و منظم از مسواک در فواصل مختلف و به ویژه پس از سحری و افطار ، استفاده از نخ دندان و دهانشویه پس از سحری و افطار ، تمییز کردن زبان با یک مسواک دارای برس بسیار نرم یا گاز استریل و مصرف مقدار کافی آب در بین وعده افطار تا سحر می توان از بوی بد دهان در ایام روزه داری پیشگیری کرد.
منبع : شبکه خبر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد