زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

تفاوت های زنان و مردان در مغز


جستجوی تفاوت های زنان و مردان در مغز


      تفاوت های رفتاری، شناختی و احساسی میان زنان و مردان برکسی پوشیده نیست. یک روانشناس آمریکایی در کتابی که به تازگی منتشر کرده در تلاش است تا ریشه بسیاری از این تفاوتها را در ابعاد مغز که اسرارآمیزترین عضو بدن است جستجو کند.

     به گزارش مهر، چرا زن ها نمی توانند نقشه بخوانند؟ چون در مغز خود یک «جی.پی.اس» ذاتی دارند و بنابراین نیازی به خواندن نقشه پیدا نمی کنند. چرا مردان نمی توانند به طور همزمان چند عملکرد را انجام دهند؟ چون انجام همزمان چند کار نیازمند برنامه ریزی و ارائه نوعی استراتژی خاص است که مردان در آن ضعیف هستند.

      از سویی دیگر، آیا به نظر شما زنان باید از این واقعیت که مغز مردان 9 درصد بزرگتر از مغز آنها است برآشفته شوند؟ و یا به خاطر اینکه حجم ماده خاکستری مغز مردان 6 برابر بیشتر از ماده خاکستری مغز زنان است از حسادت بمیرند؟ آیا تا این جای این رقابت، دو بر صفر به نفع مردان است؟

      شاید بتوان گفت که چالش درباره مردان و زنان یکی از خطرناکترین بازی هایی است که دانشمندان تمام دنیا از سال ها قبل درگیر آن هستند. یکی از تازه ترین این چالش ها کتابی با عنوان «هذیان های جنسیتی» نوشته «کوردلیا فاین» است که تاکنون مورد تحسین تحلیلگران نیوزویک، یو.اس.ای تودی، نیوساینتیست و نیویورک تایمز قرار گرفته است.

      کوردلیا فاین با مقایسه تئوری های علمی جدید، تمام نتایجی را که در دو کتاب «مغز مردان» و «مغز زنان» تالیف «لوان برایزندین» و «مردان مریخی، زنان ونوسی» اثر «جان گری» عرضه شده اند به چالش کشیده است.

      این روانشناس با ارائه حداقل 5، 6 تفاوت میان زنان و مردان نشان داده است که این تفاوت ها به ویژه به دلیل نقش بادامه مغز ایجاد می شوند.

      بادامه در مرکز مغز واقع شده و در آن تصمیمات مربوط به انجام یک عمل اتخاذ می شود و از آنجا که این بادامه در مردان بزرگتر است جنس به اصطلاح قوی با آمادگی و خشونت بیشتری در مواجهه با حوادث غیرعادی از خود واکنش نشان می دهد.

      این روانشناس در کتاب خود به این سئوال پاسخ می دهد که آیا حقیقت دارد که مردان برای مثال ماده خاکستری بیشتری دارند؟ و این محقق در پاسخ به این پرسش می نویسد: بله. این واقعیت دارد. همچنین این حقیقت دارد که زنان ماده سفید بزرگتری دارند.

      ماده سفید اجازه می دهد که بخش های مختلف مغز به هم متصل شوند و به همین دلیل انجام همزمان چند کار در زنان به ظهور می رسد. معجزه ای که در بسیاری از مادران به صورت فعال تری وجود دارد. به طوریکه مادران از توانایی شگفت انگیزی برای انجام چندین کار به طور همزمان برخوردارند. از غذا دادن به بچه تا آماده کردن قهوه.

      اما بازی به همینجا ختم نمی شود. برگ برنده دیگری که در دست زنان است «نورون های آینه» نام دارد که به ما اجازه می دهد دیگران را «حس» کنیم، احساسات را احیا کنیم و به زبانی ساده به طور موثری عمل کنیم.همچنین نورون های آینه مسئول «شم و حساسیت» بسیار بالای زنانه است. احساسی که برای بسیاری از مردان یک معمای حل نشدنی است.

      به هر حال، حتی کوردیلا فاین هم به وجود تفاوتهایی میان زنان و مردان اشاره می کند که بیشتر جنبه فرهنگی دارند و بنابراین، انتظارات از پیش نوشته شده ای را برای برخی رفتارهای مشخص در نظر می گیرند. برای مثال این تفاوتهای با ریشه های فرهنگی از مردان توانایی واکنش های فیزیکی قویتر و از زنان توانایی اتخاذ تصمیمات خردمندانه را انتظار دارند.

     با وجود این مولف در ادامه کتاب خود همچنان خاطرنشان می کند که هم زنان و هم مردان براساس یک الگوی مغزی رفتار می کنند که به اعتقاد «آن فائوستو- استرلینگ» از دانشگاه بروان در رود آیلند، علیرغم کشفیات گسترده اخیر، بخش اعظم این عضو مهم بدن (مغز) همچنان ناشناخته باقی مانده است.

منبع: بر گرفته از سایت تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد