زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

تصاویر: موجوداتی که در بدنمان زندگی می‌کنند

      محققان به منظور معرفی هزاران باکتریی که در بدن انسانها زندگی می‌کنند تصاویری از این موجودات را در بدن انسانها شبیه سازی کرده اند.

      به گزارش خبرگزاری مهر، با برخی از باکتری‌هایی که بیش از 90 درصد از سلولهای زنده بدنتان را اشغال کرده اند، آشنا شوید. بدن انسان زیستگاه چندین تریلیون شکل از حیات است، از E.coli‌های رشته مانند که با استفاده از دمهای سه شاخه خود در میان روده‌های انسان به این سو و آن سو می‌روند گرفته تا باکتری سالمونلا که در مسمومیت غذایی بسیار شهرت دارند، اما بدون وارد آوردن آسیب در پوست انسان زندگی می‌کنند از جمله این شکلهای مختلف حیاتی هستند.

      انواع مختلفی از باکتری‌ها بر روی پوست انسان یافت می‌شوند که به ویژه با غدد عرق و فولیکولهای مو در ارتباطند. این باکتری‌ها معمولا برای انسان آسیبی در پی ندارند البته برخی از آنها می‌توانند موجب بروز آکنه شوند. معمولا باکتری‌ها زمانی که به پوست نفوذ می‌کنند می‌تواند دردسر آفرین شوند.

      در بدن هر انسانی بیش از 500 تا هزار گونه مختلف از باکتری‌ها وجود دارند و در بدن یک فرد بالغ می‌توانند تا 100 تریلیون سلول مجزا را به وجود آورند.

      «روی اسلیتور» از موسسه تکنولوژی «کورک» می‌گوید روده انسان به تنهایی حاوی دو کیلوگرم باکتری است، در واقع تنها 10 درصد از ماهیت بدن ما انسانی است و بقیه آن از میکروبها انباشته شده است. شاید این غلبه میکروبی بر بدن انسان نگران کننده به نظر بیاید اما اسلیتور می‌گوید این باکتری‌ها برای بدن انسان سودمند هستند به طوری که بدون آنها انسان قادر به ادامه حیات نیست:

 

مدل سازی رایانه‌ای از باکتری‌های موجود بر روی پوست انسان
 

 

مدل سازی رایانه‌ای از هلیکوباکتر پیلوری که در شکم انسان زندگی می‌کنند 

 

 


مدل سازی رایانه‌ای از باکتری E-coli
 

 

مدل سازی رایانه‌ای از باکتری‌های Coccus 

 

منبع: سایت تابناک

آزمایش موفقیت آمیز واکسن ایدز در میمون ها


محققان آمریکایی از تولید واکسنی خبر داده اند که میمون ها را در برابر ابتلا به بیماری ایدز مصون می کند.

به گفته آنها واکسن جدید در ایجاد مصونیت در ۱۳ میمون از ۲۴ میمون مورد آزمایش موفقیت آمیز بوده است.

آنها می گویند، در دوازده مورد مصونیت ایجاد شده بیشتر از یک سال دوام داشته است.

این محققان در گزارشی که در نشریه نیچر منتشر کرده اند، گفته اند دستاوردهای این تحقیق نقش مهمی در تولید واکسن ایدز برای انسان ها خواهد داشت.

محققان موسسه واکسن سازی و درمان ژنتیک اورگان در مطالعات خود واکسنی را که حاوی ویروس CMV بود را به ۲۴ میمون ماکاک تزریق کردند.

ویروس تزریق شده از نظر ساختار وراثتی دچار تغییراتی شده بود تا پس از تزریق، آنتی ژن مورد نیاز برای هجوم به ویروس نقص ایمنی میمونی (SIV) را تولید کند.

ویروس معادل ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که عامل به وجود آورنده بیماری ایدز است.

آزمایش ها نشان داد که ۱۳ میمون از گروه دریافت کننده واکسن در برابر ویروس مصون شدند.

این مصونیت در دوازده میمون برای بیشتر از یک سال برقرار بود.

به گفته محققان، تزریق این واکسن با تحریک سیستم ایمنی میمون دریافت کننده دارو، باعث تولید نوع خاصی از لنفوسیت های تی می شود.

لنفوسیت های تی از سلول های سیستم ایمنی بدن هستند.

این نوع خاص از لنفوسیت تی تا مدت ها پس از سرکوب عفونت در بدن فعال خواهد بود و نسبت به عفونت های بعدی مقاومت خواهند کرد.

پروفسور لوئیس جی پیکر، سرپرست محققان این نوع از لنفوسیت های تی را به سربازانی تشبیه کرده است که در آماده باش به سر می برند.

آقای پیکر به بی بی سی گفت: "سربازانی دارید که همراه با اسلحه های خود در پایگاه هستند و سپس شاهد حضور آنها در جبهه خواهید بود."

نتیجه تحقیقات نشان داده است که واکسن مورد آزمایش آثار ابتلا به ایدز را در میمون ها از بین برده است. هیچ کدام از آزمایش های انجام شده بر روی انسان چنین نتیجه ای را به همراه نداشته است.

کارشناسان با استقبال از نتیجه این آزمایش درباره ضرورت احتیاط در به کارگیری این واکسن در انسان ها هشدار داده اند.

پرفسور سر اندرو مک مایکل از دانشگاه آکسفورد با اشاره به ویروس اس آی وی به عنوان منشا ایجاد ویروس اچ آی وی، مدل به کار گرفته شده در این تحقیق را درست ارزیابی کرد ولی هشدار داد که استفاده از این واکسن می تواند باعث بروز بیماری در انسان ها شود.

تولید واکسن اچ آی وی به چالش بزرگی برای محققان تبدیل شده است ولی تاکنون موفقیت هایی در این رابطه به وجود آمده است.

محققان تایلندی در سال ۲۰۰۹ گزارشی را در نشریه لنست منتشر کردند که خبر از تولید واکسنی آزمایشی می داد که احتمال آلودگی به اچ آی وی را یک سوم کاهش می داد.

سال گذشته نیز مقاله ای در نشریه پزشکی نیوانگلند منتشر شد که نشان می داد یکی از داروهای به کارگرفته شده در درمان بیماران مبتلا به ایدز می تواند در جلوگیری از آلودگی مردان همجنس خواه به ویروس اچ آی وی موثر باشد.

منبع:‌سایت بی بی سی فارسی

ژن ها تعیین کننده میزان شادی و رضایت انسان هستند


      بر اساس تحقیقات جدیدی که صورت گرفته است میزان شادی و رضایت انسان ها تا حد زیادی به یک گروه از ژن های موجود در مغز انسان بستگی دارد. مردم بر اساس وجود این ژن ها، که به «ژن شادی» معروف شده اند از زندگی خود اظهار رضایت کرده و یا بر عکس ناراضی اند. 
      به گزارش روزنامه «گاردین» این نوع ژن که شناسه علمی آن 5- HTT است به سلول های دستگاه عصبی کمک می کند تا ماده شیمیایی «سروتونین» را که روی حالت روحی و افسردگی تاثیر زیادی دارد بازیافت کند.
      این ژن دو شکل دارد که اصطلاحا «ژن طویل» و یا «ژن کوتاه» نام گذاری شده اند. 
کسانی که از پدر و مادر خود دو واحد از «ژن طویل» را به ارث برده باشند، معمولا به نسبت دیگران که ترکیب دیگری از این دو نوع ژن در مغز آنها وجود دارد رضایت خاطر و در نتیجه احساس شادی بیشتری دارند. این تحقیقات نشان می دهد افرادی که از پدر و مادر خود «ژن های کوتاه » را به ارث برده اند کمتر از دیگران شاد هستند.
      «ژان مانوئل دنیو» کارشناس اقتصاد رفتاری و از اساتید دانشگاه لندن که مسئولیت این تحقیقات جدید را برعهده داشته می گوید: «از مدت ها پیش مطالعاتی در مورد نقش این ژن ها در سلامت روحی افراد انجام شده بود ولی این اولین تحقیقاتی است که نشان می دهد این ژن ها در عین حال روی احساس رضایت و شادی افراد نیز تاثیر مهمی دارند.»
      وی می افزاید: «ترکیب و وضعیت ژن 5- HTT با میزان شادی تک تک افراد ارتباط نزدیکی دارد ولی این به آن معنا نیست که فقط این ژن وضعیت روحی ما را تعیین می کند. ژن های دیگر و همین طور تجارب روزمره و مهم در زندگی هر فرد عوامل بسیار مهمتری در تعیین میزان شادی انسانها هستند.»
      روزنامه گاردین از قول سرپرست این تحقیقات می افزاید: نتایج این پژوهش جدید نشان می دهد که چرا هر فردی به طور بنیادی و طبیعی یک میزان مشخصی از شادی و رضایت را تجربه می کند و این میزان در افراد سطح متفاوتی دارد.
      این تحقیقات ژنتیک در مورد بیش از دو هزار و پانصد نفر داوطلب در آمریکا انجام شده که هدف از آن بررسی الگوهای رفتاری نوجوانان بوده است. در این تحقیقات ترکیب گونه ژن 5- HTT در هر فرد با پاسخ وی در مورد میزان رضایت عمومی از زندگی مقایسه شده است.
      نتایج این پژوهش ها نشان داد که معمولا افرادی که صاحب دو واحد از «ژن طویل» هستند شانس بیشتری برای احساس رضایت از زندگی دارند. 
وجود دو واحد از این گونه ژن امکان رضایت و شادی در زندگی را در حدود ۱۷ درصد، و وجود یک واحد از این ژن میزان شادی و رضایت را حدود هشت درصد افزایش می دهد.
منبع: رادیو فردا

کشف تازه: مورچه‌ها قایق نجات می‌سازند

این‌که دنیای مورچه‌ها دنیایی شگفت‌انگیز است موضوع تازه‌ای نیست اما دانشمندان، شگفتی دیگری از زندگی و رفتار این جانداران را کشف کرده‌اند: گونه‌ای از مورچه‌ها قادرند در صورت خطر غرق شدن، به صورت گروهی، یک قایق نجات بسازند.


گونه‌ای از مورچه‌ها به نام «مورچه آتشی سرخ» با نام علمی Solenopsis invicta، که بومی آمریکای جنوبی است، با احساس خطر بر روی آب، دست به دست هم داده و از گروه خود، قایقی درست می‌کنند که می‌تواند وزن‌های سنگینی را حمل کند.

آن‌ها قادرند آرایش صفوف خود به صورت قایق نجات را هفته‌ها ادامه دهند به این امید که طی این مدت دوباره به ساحل نجات برسند.

مورچه‌های آتشی سرخ، برای این کار، پاها و آرواره‌های یکدیگر را محکم نگه می‌دارند و هوایی که بر سطح زبر اسکلت بیرونی بدنشان ذخیره شده، باعث می‌شود تا بر اساس یک قانون فیزیکی به نام «قانون کاسی-بَکستِر» خیس نشوند. با استفاده از این قانون، حتی مورچه‌هایی که در کف قایق جا می‌گیرند هم خیس نمی‌شوند.

بر اساس این قانون، هر اندازه که سطحی زبرتر باشد، آب، سخت‌تر به سطوح آن برخورد می‌کند و حباب‌هایی از هوا در لابلای این زبری‌ها باقی می‌ماند. پرهای اردک نیز به خاطر پستی‌بلندی‌های ریزش، از همین طریق همیشه خشک باقی می‌ماند.

«نِیتان مْلات»، مهندس مکانیک در مؤسسه فناوری جورجیای آمریکا که سرگروه تیم کشف‌کننده این رفتار مورچه‌ها است می‌گوید که بر اثر فشار جمع، حباب‌های هوای پیرامون هر مورچه به مورچه کناری فشرده می‌شود و از این طریق همه مجموعه آب‌بندی می‌شود.

این تیم از پژوهشگران، گزارش آزمایش خود را این هفته در نشریه «گزارش‌های آکادمی‌های ملی» (Proceedings of the National Academies) منتشر کردند.

آن‌ها در آزمایش‌های خود، گروه‌هایی ۵۰۰ تایی تا ۸ هزار تایی از مورچه‌ها را به روی آب ریختند و هر بار آب را به آرامی هم زدند. پس از گذشت زمان کمی، هر گروه به طور خودجوش، دایره‌هایی قایق‌مانند را تشکیل داد.

به گفته «نیتان ملات» از این کشف می‌توان در دنیای روباتیک استفاده‌هایی کرد. با برنامه‌ریزی برای صدها یا هزارها ربات کوچک که هر کدام قانون مشابه و ساده‌ای از فیزیکی را دنبال کنند می‌توان کاری کرد که این ربات‌ها دست در دست هم، به اهداف بزرگ‌تری برسند.

هم‌چنین از شیوه استفاده مورچه‌های آتشی سرخ از خاصیت حباب‌های بدنشان می‌شود در ساخت پارچه‌ها و اجسام عایق کاملاً آب‌بند نیز استفاده کرد.

منبع: رادیو فردا

تولد نوزاد دو سر در زاهدان

 

در پدیده‌ای نادر یک جنین 5 ماهه با دو سر به هم پیوسته و دو دست و پا دربیمارستان نبی‌اکرم(ص) زاهدان مرده به دنیا آمد.

به گزارش "شهر" به نقل از وزارت بهداشت، دکتر لیلا کلبعلی، متخصص زنان و زایمان در زاهدان گفت: این جنین بدلیل بزرگتر بودن دست‌ها نسبت به پاها باز بودن ستون فقرات، باز بودن پشت سر و بیرون بودن مغز و چسبیدن دو سر به یک بدن بصورت سزارین از رحم مادر خارج شد.

وی با بیان این که به علت بدحال شدن مادر پزشکان مجبور به سزارین پیش از موعد شدند، گفت: این جنین برای انجام آزمایشات بیشتر به معاونت درمان دانشگاه علوم‌پزشکی زاهدان منتقل شد.

این متخصص زنان، عوامل محیطی، ژنتیکی، مصرف خودسرانه دارو را از علت‌های تولد چنین نوزادان و جنین‌هایی عنوان کرد و از مادران خواست مراقبت‌های پیش از بارداری و هنگام بارداری را هرگز از یاد نبرند.

جنسیت این جنین دختر بوده است. 

منبع: سایت تابناک