زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

تصاویری از جمجمه 1.9 میلیون ساله انسان

 دو سال پیش دانشمندان اعلام کردند که بخشی از اسکلتهای یک گونه جدید از انسانها را در یک غار در آفریقای جنوبی کشف کرده اند و اکنون بقایای بیشتری از این اسکلت در یک قطعه سنگ بزرگ به ضخامت یک متر در دانشگاه ویتواترزراند در آفریقای جنوبی کشف شده است.

به گزارش مهر، این قطعه سنگ بزرگ حدود سه سال پیش کشف شد اما ارزش واقعی آن در آن لحظه مشخص نشده بود. این سنگ با استفاده از اسکنر CT مورد بررسی قرار گرفت.

اسکنر CT دستگاهی است که اصولا برای اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

  

 لی برگر دیرین انسان شناس این دانشگاه طی بیانیه ای اظهار داشت: ما بخشهایی از آرواره ها و بخشهای مهمی از بدن این اسکلت چون استخوان ران، دنده ها، مهره ها و سایر اعضا را کشف کرده ایم.

برگر به عنوان محققی که ریاست این تیم تحقیقاتی را برعهده داشت، اعلام کرد که این گونه از انسانهای اولیه در غار مالاپا در شمال ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی کشف شده است و آن را جنوبی‌کپی سدیبا نامگذاری کرده اند.
 

 

 جنوبی‌کپی سدیبا (Australopithecus sediba) گونه‌ای از سرده جنوبی‌کپی‌ها بوده‌ است که سنگواره‌هایی با قدمت 1.78 میلیون تا 1.95 میلیون سال از دوران پلیستوسن از آنها به دست آمده ‌است. سنگواره‌ها در محل باستانی غار مالاپا واقع در کشور آفریقای جنوبی کشف شده‌است.

نخستین نمونه به دست آمده از این گونه، توسط پسر 9 ساله لی برگر دیرینه ‌انسان‌شناس به نام متیو در 19 آگوست 2008 یافت شد. متیو وقتی در حال جستجو در محل حفاری پدرش در تپه‌های دولومیتی شمال ژوهانسبورگ، در منطقه حفاظت‌شده مالاپا بود، به طور اتفاقی به این استخوان فسیل‌شده برخورد کرد.
 

 

قرار است بخشهای کشف شده از این اسکلت به نمایش عمومی گذاشته شود اما هنوز درباره اینکه این نمایش به صورت زنده یا اینترنتی باشد، تصمیم گیری نشده است. انتظار می رود با مشارکت انجمن نشنال جغرافی یک استودیو آزمایشگاهی در مرکز ماروپنگ در مرکز میراث جهانی مهد بشریت در آفریقا جنوبی ساخته شود.

این درحالی است که برخی از محققان این کشف را زیر سوال برده اند، دونالت جانسون مدیر موسسه خاستگاه انسان در دانشگاه ایالتی آریزونا اظهار داشت: این استخوانها به خوبی کامل و حفظ شده است اما استدلال اینکه این گونه از نیاکان انسانهای متعلق به 1.8 تا 1.9 میلیون سال پیش هستند، استدلال درستی نیست، چرا که سایر فسیلهایی که به گونه انسان نسبت داده شده نیز در حدود همین تاریخ بوده است.

قرار است نتیجه این اکتشاف در یک مجله علمی منتشر شود.  

منبع: تابناک

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد