زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد
زیست شناسی

زیست شناسی

این وبلاگ برای تمام عزیزانی که به علوم زیستی علاقه دارند ایجاد شده و از همه چیز و همه جا که مرتبط با زیست شناسی باشد اطلاعات میدهد

امید به 'قرص گوجه فرنگی' برای پیشگیری از امراض قلبی

گروهی از دانشمندان بریتانیایی در یک پژوهش کم دامنه ولی موثر دریافته‌اند که مصرف یک قرص گوجه فرنگی در روز می تواند در پیشگیری از ابتلا به امراض قلبی کمک کند.

مصرف قرص گوجه فرنگی توسط ۷۲ فرد بالغ این پژوهش، نشان داده که کارکرد رگ های آنها بهبود یافته است. البته پژوهشگران یادآوری می کنند که برای اطمینان کامل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

مشخصات ماده لیکوپن

  • یک ماده آنتی اکسیدان طبیعی است و حدس زده می‌شود که از سلولهای بدن در برابر آسیب های مختلف محافظت می‌کند
  • این ماده در گوجه فرنگی وجود دارد ولی علاوه بر آن در زردآلو، هندوانه، گریپ فروت سرخ و پاپایا نیز موجود است
  • میزان لیکوپن در انواع گوجه فرنگی ها، در شکل خام یا پخته آن و یا فرآورده های جانبی آن مثل رب گوجه و یا سس گوجه فرنگی متفاوت است
  • هنوز مشخص نشده که آیا مصرف قرص گوجه فرنگی می‌تواند جایگزین فواید یک رژیم غذایی متنوع و سالم شود یا نه

این قرص ها حاوی یک ماده طبیعی به نام لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدان دارد و همان ماده ای است که به گوجه فرنگی رنگ می دهد.

از مدتها پیش پژوهشگران احتمال می دادند که ماده لیکوپن برای پیشگیری از ابتلا به بیماریهایی نظیر امراض قلبی و برخی از انواع سرطان موثر است. در عین حال شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد کلیک رژیم غذایی مدیترانه‌ای که گوجه فرنگی و سایر سبزیجات تازه و روغن زیتون در آن به وفور وجود دارد، برای سلامتی بسیار مفید است.

تبعیت از یک رژیم غذایی سالم و به خصوص مصرف سبزیجات و میوه تازه هنوز هم یکی از راههای اصلی برای حفظ سلامتی است ولی دانشمندان در پی یافتن راههایی برای تولید بخشی از این مواد مفید بوده اند که مصرف و دسترسی به آن ساده تر شود.

قرص گوجه فرنگی

شرکتی به نام کامنوترا قرص گوجه فرنگی محصول خود را تولید کرده است.

اما کاملا جدای از این یک گروه پژوهشی در دانشگاه کمبریج تحقیقات خود در مورد فواید و تاثیرات این قرص را از چندی پیش آغاز کرده اند. هزینه این پژوهش توسط بنیاد قلب بریتانیا و موسسه ملی تحقیقات پزشکی بریتانیا تامین شده است.

در این آزمایش ها ۳۶ داوطلب که به بیماریهای قلبی مبتلا هستند و ۳۶ نفر دیگر که سالم هستند روزانه یک قرص گوجه فرنگی و یا یک قرص ساختگی و بی مصرف، استفاده کرده اند. برای اینکه این آزمایش ها به منصفانه ترین شکل پیش برود تا دو ماه بعد و پایان تحقیقات به هیچ یک از داوطلبان گفته نشد که چه دارویی به آنها داده شده است.

پژوهشگران برای مقایسه تاثیر این قرص از روشی استفاده کردند که در اصطلاح پزشکی به آن سرعت انتقال خون در بازوان می گویند. معمولا از طریق اندازه گیری سرعت حرکت خون در رگ های باریک‌تر می توان احتمال بروز حمله قلبی را تشخیص داد.

مصرف قرص گوجه فرنگی سرعت انتقال خون در بازوان افراد مبتلا به امراض قلبی را به نحوه چشمگیری بهبود داد. اما روی فشار خون، خشکی جداره رگها و یا میزان چربی موجود در خون آنها تاثیری نداشت.

دکتر ژوزف چرییان مسئول این پژوهش که در مجله علمی پلوس وان منتشر شده گفت نتایج آن بسیار امیدوار کننده است. او افزود: "قرص گوجه فرنگی نمی تواند جایگزین سایر داروها و معالجات باشد ولی ممکن است مصرف آن در کنار سایر داروها مفید باشد. ما در حال حاضر نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که این قرص امراض قلبی را کاهش می دهد چون هنوز به تحقیقات دقیق و گسترده تری در این زمینه نیاز هست."

پروفسور جرمی پیرسون از بنیاد قلب بریتانیا نیز تاکید کرد که برای تشخیص دقیق میزان تاثیر گذاری این قرص و احتمال بدل شدن آن به یک گزینه جدی برای بیماران قلبی باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

منبع: بی بی سی فارسی

راز جوان شدن افراد پیر کشف شد

طبق گفته محققان طی آزمایشاتی که از سال 2005 انجام شده است، تزریق خون فرد جوان به فرد پیر، سلول‌های از کار افتاده را فعال می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس، دانشمندان مؤسسه سلول‌های بنیادی دانشگاه هاروارد کشف کرده‌اند که از طریق خون فرد جوان، پیرها می‌توانند جوان شوند.
این کشف شگفت‌انگیز به جداسازی پروتئین خون و تزریق به فرد پیر اثرات پیری را معکوس می‌کند.
محققان می‌گویند: در سال 2005 این تحقیقات و آزمایشاتی بر روی موش‌ها انجام شده بود؛ خون موش جوان را به موش پیر تزریق کردند که کمک به بازسازی سلول‌های آسیب دیده عضلانی کرد؛ پژوهشگران مشخص کردند این پدیده در اثر پروتئین با نام GDF11 به وجود می‌آید.
در آزمایش‌های قبلی برای انتقال سیستم خون دو موش از سیستمی به نام پارابیوس استفاده می‌کردند؛ این آزمایشات نشان داد خون موش جوان که به موش پیر تزریق شده بود به او نیروی جوانی داده است و ثابت شده که مغز موش پیر بهتر کار می‌کند.
آنها توانایی‌های فیزیکی و همه اندام را در آن زمان مورد مطالعه قرار داده‌اند؛ مطالعات دیگر توسط دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو همان نتایج را داشت و انتقال پلاسمای خون جوان مغز و اندام فیزیکی، موش پیر را جوان و فعال کرد.
کشف این پدیده در جامعه علمی مورد استقبال قرار گرفت و نتایج اولین درمان‌ها با GDF11 در عرض 3 تا 5 سال خودش را نشان می‌دهد.
برخی از این آزمایشات بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر آغاز شده است.

منبع: تابناک

پورنوگرافی با اندازه مغز چه ارتباطی دارد؟

پژوهشگران آلمانی به تازگی دریافته‌اند که تماشای پورنوگرافی با کوچک شدن قشر خاکستری مغز و تضعیف برخی ارتباطات مغزی همراه است.

یکی از فرضیه‌هایی که موسسه تکامل انسانی مکس پلانک و دانشکده روانپزشکی شریته آلمان به طور مشترک مطرح کردند، به آسیب بخش خاکستری مغز در اثر تماشای پورنوگرافی اشاره دارد؛ چون مغز مردانی که بیشتر پورن می‌بینند، کاملا متفاوت با مغز معمولی است.

در این پژوهش ام‌آر‌آی (MRI) مغز مردان ۲۱ تا ۴۵ ساله که گفته بودند در هفته بطور متوسط بیش از چهار ساعت پورن تماشا می‌کنند، مورد مطالعه قرار گرفت؛ نتیجه اینکه مغز کسانی که بیشتر در معرض پورنوگرافی قرار می‌گرفتند، در مناطقی که "انگیزه" و سیستم پاداش را در کنترل دارد کوچکتر بود.

هیچکدام ار افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند اعتیاد به پورنوگرافی یا اعتیاد به سکس را گزارش نکرده‌ بودند.

سیستم پاداش (ریوارد سیستم) سیستم پیام رسانی ویژه مغز همه پستانداران است که بدن را از برطرف شدن نیازهایش آگاه می‌کند.

به این ترتیب که پس از برطرف شدن گرسنگی، برآورده شدن میل جنسی، گوش کردن به موسیقی و بسیاری از نیازهای دیگر مغز با ترشح هورمونی در فرد احساس لذت ایجاد می‌کند.

دکتر سیمونه کیون، مدیر این گروه تحقیقاتی می‌گوید: "نتایج این تحقیق می‌تواند بیانگر این باشد که مصرف مرتب پورنوگرافی سیستم پاداش مغز را تنبل می‌کند."

به گفته این پژوهشگران، مغز این افراد هنگامی که در حال تماشای صحنه‌های سکسی محرک بودند، پیام پاداشی کمتری صادر کرده است تا یک تماشاگر گهگاهی این فیلم‌ها؛ به این معنی که مصرف‌کنندگان هر روزه پورنوگرافی از تماشای این صحنه‌ها کمتر از یک تماشاگر معمولی لذت برده‌اند.

بزرگی بازار جهانی پورنوگرافی را بیش از صد میلیارد دلار تخمین می‌زنند

سیمونه کیون گفت: "از این رو ما تصور می‌کنیم کسانی که زیاد پورن می‌بینند، به محرک‌های بسیار قوی‌تر جنسی نیاز دارند تا به لذت طبیعی برسند."

این امر می‌تواند دلیل نارضایتی از زندگی جنسی در بسیاری از زوج‌های متقاضی پورنوگرافی باشد.

این در حالیست که در برخی کلینک‌های درمان مشکلات جنسی، پورنوگرافی به عنوان ارتقا دهنده زندگی جنسی توصیه می‌شود؛ اما پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که تماشای بیش از حد پورنوگرافی احتمالا می‌تواند زندگی جنسی زوج‌ها را به مخاطره بیندازد.

سیمونه کیون توضیح می‌دهد: " یک تحقیق تازه دیگر نشان داد نوجوانان پسری که هر روز با موضوعات اروتیک سر و کار دارند علاقه بیشتری به انواع غیرقانونی پورنوگرافی وبه کار بردن آن در زندگی روزمره خود نشان می‌دهند. برخی محققان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف روزمره پورنوگرافی میل به اجرای آنچه را که دیده‌می‌شود، بیشتر می‌کند."

"این میل به تکرار خود به خودی دقیقا مشابه مکانیزم اعتیاد به مواد مخدر است. یعنی چون مصرف مواد مخدر، پس از مدتی، کارایی مغز در ایجاد حس لذت را کم می‌کند، فرد اعتیاد به محرک بیشتری پیدا می‌کند تا بتواند سیستم پاداش مغز را به همان اندازه قبل فعال نگه دارد."

پیش از این ثابت شده بود که تماشای زیاد پورنوگرافی با کاهش ارتباط بخش پیشین مغز و سیستم پاداش مربوط است؛ ارتباطات این دو منطقه مغز در ایجاد انگیزه نقش دارند و لذت طلبی را کنترل می‌کنند.

به این ترتیب از این تحقیق می‌توان به دو نتیجه رسید که یا تماشای پورنوگرافی باعث تخریب مغز می‌شود یا اینکه افرادی که بخشی از کورتکس مغز آنها کوچکتر است نیاز به تماشای پورنوگرافی دارند.

اگر نتیجه‌گیری دوم درست باشد، می‌توان پیش بینی کرد که چه مردانی بیشتر به تماشای صحنه‌های اروتیک علاقمندند.

به عبارت دیگر شاید کوچکی حجم مغز تماشاگران پورنوگرافی در واقع عامل علاقمندی این افراد به تماشای صحنه‌های اروتیک باشد نه محصول آن؛ یعنی می‌توان نتیجه گرفت افرادی که بخشی از مغزشان کوچکتر است در واقع به محرک خارجی بیشتر و قوی‌تری برای رسیدن به لذت معمولی احتیاج دارند و به همین دلیل به تماشای پورنوگرافی روی‌ می‌آورند.

مصرف جهانی پورنوگرافی به دلیل دسترسی ساده‌تر و مخفیانه‌تر به این محصولات در اینترنت، بسیار افزایش یافته است.

در ایران نیز با افزایش مبادله این فیلم‌ها با موبایل، تجارت فیلم‌های پورنوگرافیک به یک حرفه غیرقانونی پرسود تبدیل شده‌است.

دکتر سیمونه کیون معتقد است با توجه به اینکه آمار نشان می‌دهد ۵۰٪ کاربران اینترنت به طور مرتب پورن تماشا می‌کنند، تحقیق در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردار است.

"این تحقیق نشان می‌دهد که بینندگان دائمی پورنوگرافی پاسخ طبیعی به محرک جنسی ندارند یا اینکه قدرت پاسخ به محرک در آنها کاهش یافته است که این امر در واقع به بی‌میلی جنسی و روابط ضعیف جنسی می‌انجامد."

تحقیق دیگری که در ژورنال انجمن روانپزشکان آمریکا منتشر شده است به رابطه میان افزایش تماشای پورنوگرافی و افسردگی و روی‌ آوردن به الکل اشاره می‌کند.

پژوهشگران این تحقیق نیز متوجه تفاوت مشابهی در اندازه مغز شده‌اند؛ به ویژه در مناطقی که اعتیاد به موادی چون کوکائین و الکل را کنترل می‌کند.

در این تحقیق نیز تماشای زیاد پورنوگرافی به اعتیاد به مواد مخدر و الکل ربط داده شده‌ است.

توجه به موضوعات اروتیک احتمالا از امیال زیستی بسیار قوی ناشی می‌شود.

در تحقیق دیگری که دکتر کیون و دکتر گالینا انجام داده‌اند، میمون‌های نر وقتی درحال نگاه‌کردن آلت تناسلی میمون‌های ماده بودند، از دریافت پاداش‌های خوردنی و نوشیدنی سر بازمی‌زدند.

به این ترتیب می‌توان گفت که برای میمون‌ها موضوعی معادل پورن از خوردن و نوشیدن نیز مهم‌تر است.

منبع: بی بی سی فارسی